Terry Pratchett mówi, że "jego
książki są czytalne" - przytacza słowa brytyjskiego mistrza fantastyki Piotr W. Cholewa, który
przetłumaczył Świat Dysku, najbardziej znany cykl powieściowy tego autora.
Książki Pratchetta cieszą się w Polsce ogromną popularnością.
PAP: Jest Pan z wykształcenia
matematykiem, jak to się stało, że zajął się Pan tłumaczeniem?
Piotr
W. Cholewa: Mam teorię, że każdy powinien skończyć
matematykę, bo to uczy dyscypliny myślenia. Dobrze pracowało mi się w zawodzie,
z uniwersytetu odszedłem dopiero w 1999 r. Zawsze byłem fanem fantasy i
wstąpiłem do Klubu Fantastyki, jak tylko powstał w 1981 r. Kiedy zaczęliśmy
wydawać fanzin (skrót od ang. fan magazine-PAP), coś do niego przetłumaczyłem i
jakoś to poszło. Potem trafiłem do wydawnictwa, zaczęła też wychodzić
"Fantastyka", dla której również tłumaczyłem. Potem dano mi do
przełożenia pierwszą część cyklu Świata Dysku, która miała pojawiać się w
piśmie w odcinkach, bo nie wiadomo było, czy to chwyci. Wzbudziła
zainteresowanie, więc ukazała się książka. Świetnie się sprzedawała i wydawca
zadecydował się na kontynuację cyklu.
U Pratchetta istnieje cały wykreowany świat.
Wydawca uznał, że nie miałoby sensu, by ktoś inny wymyślał wszystko od
początku. I tak zostałem etatowym tłumaczem Pratchetta. Książki ze Świata Dysku
można oczywiście czytać osobno, ale nie warto. Pratchett zapytany kiedyś, w
jakiej kolejności je pisze powiedział "chronologicznej". One naprawdę
pokazują, jak ten fantastyczny świat się rozwija. Pierwsze opowiadają o typowym
świecie średniowiecznym, który z czasem przekształca się w wiktoriańską
rzeczywistość, scenerię jak z Sherlocka Holmesa, widzimy to już w
"Straży". W ostatnich książkach cyklu mamy
do czynienia z całkowicie współczesnym światem pełnym nowinek technicznych.
Muszę przyznać, że cykl na początku był
nieco słabszy, a książki stanowiły rodzaj anegdot połączonych głównym wątkiem.
Pratchett na spotkaniu autorskim stwierdził, że dopiero przy czwartej książce
odkrył, że istnieje coś takiego jak fabuła i bardzo mu się to spodobało. Zaczął
się rozkręcać.
PAP: Czy trudno tłumaczy się fantastykę?
P.W.Ch.: Język fantastyki jest czymś zupełnie nowym, pełnym
różnego typu określeń i terminów. Pratchett czasami tworzy je na zasadzie
skojarzeń lub podobieństw wyrazowych, które ja oczywiście nie zawsze od razu
kojarzę, ale zawsze mogę się skonsultować z kolegami z Anglii. Trudność
powstaje przy kontekstach czy odniesieniach lokalnych, które u nas mniej
funkcjonują. Ponieważ nie uważam, że należy odniesienia do Tennysona przerabiać
na odniesienia do Mickiewicza, bo to niefortunnie wygląda, staram się takie
fragmenty tekstu omijać. Chociaż z drugiej strony sądzę, że jeśli ktoś nie
chwyta odniesień do Szekspira, to sam jest sobie winien. Te książki, choć pełne
humoru, nie mają oczywistych happy endów, a ich przesłanie często bywa smutne.
PAP: Co zaintrygowało Pana w pisarstwie Pratchetta?
P.W.Ch.: Kiedyś na pytanie, jak by scharakteryzował swoją
prozę, Pratchett odpowiedział: "czytalna". Według mnie to naprawdę
zabawne książki, ale też poważne, z pewną filozofią, bo on jest trochę
filozofem, trochę aforystą, a przede wszystkim mądrym człowiekiem. Proszę
zwrócić uwagę, że w kolejnych książkach porusza rozmaite antyrasistowskie
kwestie, pisząc na przykład o walce o prawa golemów czy wampirów. Za każdym
razem rozprawia się z jakimś stereotypem. Stara się też stosować logikę tam,
gdzie nikt się tego nie spodziewa. Pyta np. dlaczego, jeśli czarownica mieszka
w domku z piernika, to nikt go jej nie zjada i czy świadome zdrowego żywienia
czarownice mieszkają w domkach z chrupek. Dlatego te książki są takie fajne.
Pratchett zajmuje się też trudnymi
zagadnieniami. Dla mnie szokiem było, że w Pomniejszych bóstwach
odnosi się wprost do tematu religii. Kwestia powróciła potem także w Carpe jugulum. Pojawia się tam kapłan boga Oma, który prowadzi
długie rozmowy z babcią Weatherwax. Ona mówi, że wie o istnieniu bogów, bo z
nimi rozmawiała, ale to jeszcze nie powód, by w nich wierzyć. Pratchett pokazuje,
że ten świat nie jest taki, jak przyzwyczailiśmy się o nim myśleć. Zadaje
pytania nieczęsto stawiane, a ponieważ jest popularny, docierają one do wielu
czytelników.
PAP:
Jak to się stało, że w Świecie Dysku pojawia się wątek polski?
P.W.Ch.: No cóż, chodzi o kopalnie smalcu. Podczas jednej z
wizyt Pratchetta w Polsce jedliśmy obiad w "Chłopskim jadle" i
uraczono go tam pierogami pływającymi w smalcu. Kiedy jechaliśmy z Gdańska do
Białegostoku, po drodze mijaliśmy jakieś opuszczone postkomunistyczne fabryki.
Pratchett wpadł wtedy na pomysł, że to są zapewne kopalnie tego smalcu. Snuł
teorię, że część dinozaurów zamieniła się w ropę naftową, a część skamieniała w
pokłady tłuszczu, które są wydobywane przemysłowo w kopalniach smalcu.
PAP: Jako tłumacz ma Pan kontakty z pisarzem, jaki
prywatnie jest Terry Pratchett?
P.W.Ch.: Po raz pierwszy spotkaliśmy się, kiedy przyjechał na
Targi Książki na początku lat 90. Jest typowym Anglikiem, niezbyt może
serdecznym, ale za to niezwykle profesjonalnym. Na spotkaniach z czytelnikami
stara się mówić wyraźniej, żeby wszyscy go dobrze zrozumieli. Uważa także, że
każdy, kto stoi w kolejce powinien dostać autograf, bo takie jest prawo
klienta. Bardzo pilnuje swoich praw autorskich, ale nie tyle chodzi mu o
pieniądze, lecz informacje. Kiedy ktoś dał mu do podpisania koszulkę z
wydrukowaną okładką jego książki zauważył, że jest to naruszenie praw
autorskich: "ja to zanotuję i zgłoszę swoim prawnikom pod numerem 2819.
Młody człowieku możesz się spodziewać procesu za jakieś 400 lat". Ale
autografu udzielił.
Kiedyś były w sieci popularne gry mady i
Pratchett skomentował je, mówiąc: "Nie jest prawdą, że wiem, jakoby istniały
mady na podstawie Świata Dysku i nie jest też prawdą, że gram w nie pod trzema
różnymi pseudonimami". Ma poczucie humoru, podczas spotkań sypie
dowcipami. To inteligentny człowiek, a inteligentni ludzie są z reguły
dowcipni. Nie epatuje swoją popularnością, mówi, że ma swój kapelusz i jak chce
się ukryć to go zdejmuje i nikt go nie poznaje.
Jest maniakiem komputerów - nad biurkiem ma sześć ekranów.
Przed kilku laty poważnie zachorował. Jakiś
czas temu przestał pisać na komputerze, przedostatnią książkę dyktował, a teraz
kupił oprogramowanie przekształcające dźwięk w tekst. Na szczęście jednak nadal
walczy i się nie poddaje, korzysta z eksperymentalnych kuracji. Kiedy jakiś
czas temu oglądałem wywiad z nim na żywo, nie było po nim widać choroby. Co
prawda zapowiedział powoli zamykanie kolejnych cykli Świata Dysku, ale wciąż
mam nadzieję, że skoro mu tak dobrze idzie, to może będzie pisał dalej.
PAP: Czy ma pan swojego ulubionego bohatera cyklu?
P.W.Ch.: Lubię oczywiście Vimesa, który jest bardzo
sympatyczną postacią, i Vetinariego, którego trochę podziwiam, i tak jak inni
bohaterowie cyklu zastanawiam się czasem "jak on to robi?". Do
lubianych przeze mnie bohaterów należy też Śmierć i babcia Weatherwax. Najciekawsze postacie, to te, które byłyby złe,
gdyby los nie zrządził inaczej, a tak są dobre, aż do przesady. Babcia np. ma
złą siostrę i mówi, że gdyby ona była zła, to by dopiero świat zobaczył, co to
znaczy zła czarownica. I Vimes też taki jest, ale cały czas ze sobą walczy,
dlatego są naturalni i sympatyczni.
Pratchett w pewnym okresie negatywnie
portretował w książkach nielubianych nauczycieli. Kiedyś wybrał się na
jubileusz szkoły i strasznie się bał, co z tego wyniknie. Tymczasem podszedł do
niego jeden z nauczycieli, którego lubił i w związku z tym źle o nim nie pisał.
Nauczyciel spytał z wyrzutem: "Terry, dlaczego o wszystkich piszesz w
swoich książkach, a o mnie ani słowa?".
PAP: Proszę opowiedzieć o najnowszej części Świata
Dysku.
P.W.Ch.: Niuch to opowieść o starzejącym się
komendancie Vimesie. Zawsze zastanawiałem się, co się stanie, jak Vimes odejdzie
ze Straży. Miałem wrażenie, że Pratchett, pisząc tę książkę, próbował zamknąć
pewne wątki tego cyklu. To jest opowieść o tym, jak komendant właściwie szykuje
się do odejścia. Pratchett postanowił to zrobić delikatnie. Zaczyna od tego, że
Vimes wyjeżdża na urlop z rodziną, broniąc się przed tym niesamowicie, a w końcu
odkrywa, że wakacje są wspaniałe, że całe życie marzył o sterowaniu łodzią, że
ma bystrego syna, który dorasta. Mam wrażenie, że to jest pożegnanie z Vimesem.
Dlatego mimo dobrego zakończenia wydaje się, że jest to trochę smutna książka.
PAP: A jak wygląda dzień z życia tłumacza?
P.W.Ch.: Wstaję, włączam komputer, przeglądam newsy, biorę się
do pracy. Najpierw czytam cały
tekst. To pomaga, bo jeżeli wiemy, jak wszystko się skończy, zaczynamy
dostrzegać szczegóły. Zrobiłem też sobie słownik wszystkich postaci, które już
kiedyś występowały w tłumaczonych przeze mnie książkach. Mam też wielką mapę
Ankh-Morkpork, miasta, w którym rozgrywa się akcja wielu książek cyklu. Kiedyś
tłumaczyłem z oryginału wydanego w formie książki, teraz pracuję z wersją
cyfrową, bo tak jest wygodniej. Oczywiście sieć bardzo mi pomaga, nie tylko w
sensie słownikowym, ale także, by szukać odwołań czy cytatów. Pracuję zwykle do
późna.
Tłumaczenie jednej książki Pratchetta
zajmuje mi około trzech miesięcy. Konsultuję czasem z autorem niejasne dla mnie
kwestie. Kiedy przekład jest gotowy, koniecznie musi go przeczytać ktoś, kto nie
zna książki i tym kimś jest moja żona. Ona jako pierwsza czyta polską wersję.
PAP: A jakie są Pana najbliższe plany?
P.W.Ch.: Jest to też fantastyka - tłumaczę książkę o magu,
który jest współczesnym prywatnym detektywem i zawsze się w coś wplącze. Czekam
też na nowego Pratchetta, który być może w październiku wyjdzie w Anglii. To
trzecia część cyklu o Moiście von Lipwigu, której tytuł wstępnie
przetłumaczyłem jako Raj podatkowy. No i mam nadzieję na kolejne
części Świata Dysku.
Rozmawiała Anna Kondek (PAP)
Ciekawy wywiad ;) Dodaję bloga do obserwowanych i zapraszam do mnie: http://ksiazki-recenzja.blogspot.com
OdpowiedzUsuńsuper pomysł, żeby porozmawiać z tym świetnym tłumaczem :-D
OdpowiedzUsuń